About Me

My photo
kehidupan menuntut ilmu tidak lari dari adab yang lahir dari hati yang sejahtera dan diterjemahkan dengan perbuatan dan amalan harian yang berakhlak baik.

Thursday, October 30, 2014

kata-kata Syeikh Muhammad Nuruddin Al-Banjari mengenai muslimat.




Kata Syeikh Nuruddin Al Banjari "

Keadaan seorang perempuan yang paling dekat dengan keredhaan Allah Taala adalah ketika mereka berada di dalam rumahnya jauh daripada pandangan lelaki. Jikalau seseorang perempuan itu berkenan untuk melamar lelaki yang diminatinya itu maka dia boleh lah menggunakan pendekatan yang lebih baik seperti memberitahu kepada orang lain untuk menyatakan hajatnya kepada lelaki yang diminatinya bukannya memperagakan kecantikannya mundar mundir ke sana dan ke sini baik secara langsung ataupun tidak dengan memasukkan di dalam facebook dan seumpamanya sehingga menjadi tontonan lelaki ajnabi. Ketahuilah harga diri perempuan itu lebih mahal daripada berlian.Jikalauberlian pun dijaga dan disimpan dengan rapi bagaimana pula dengan harga diri seorang perempuan. "


Syeikh Nuruddin Al Banjari Al Makki pernah ditanya perempuan afdhal solat Fardhu dimana?

Jawab Syeikh, perempuan afdhal solat di Rumah.
Kita ikut pedoman Hadith, perempuan solat ditempat yang semakin tersembunyi pandangan dari orang ramai maka ianya semakin afdhal. Perempuan lebih afdhal solat diRumah berbanding masjid, tapi dari segi pahala lebih afdhal di Masjid.

wanita dizaman Rasulullah ada yang solat diMasjid.

Nabi Sabda, Janganlah kamu mencegah wanita solat dirumah Allah, dan tempat tinggal mereka lebih baik.

Kemudian kata Syeikh Lagi, perempuan yang masih anak dara afdhalnya dirumah, untuk yang dah berumur, afdhal dimasjid. kalau jenis wanita yang suka berdandan, bersolek, afdhal di rumah.


No comments:

Post a Comment