About Me

My photo
kehidupan menuntut ilmu tidak lari dari adab yang lahir dari hati yang sejahtera dan diterjemahkan dengan perbuatan dan amalan harian yang berakhlak baik.

Tuesday, July 8, 2014

catatan semestar keempat di Kedah, Negeri Jelapang Padi

Assalamualaikum,segala puji bagi Allah,Tuhan semestar alam,selawat dan salam kepada junjungan mulia, Sayyidina Muhammad s.a.w,para sahabat,ahli keluarga baginda dan seluruh umat islam seluruhnya.

dah lama tak menjenguk blog,hujung semestar 4 ni baru terasa ingin update perkembangan catatan terbaru. bagi aku,sem 4 ni adalah antara sem yang aku rasa sangat lain berbanding semester-semestar terdahulu. terlalu banyak perkara-perkara dan pengalaman baru yang dapat diambil dari semester ni.


  • Group Qasidah Soutul Fateh:

 permulaan semestar ke 4 adalah berkaitan antara group yang paling aku sayang UUM iaitu group qasidah. ahli-ahli group Soutul Fateh telah meletakkan aku sebagai ketua/pengurus bagi group ini selepas senior-senior lepas memang kene letakkan amanah tersebut keatas bahu aku atas dasar sibuk sambung pengajian dalam bidang master. bagi aku,tiada ketua, cuma ketua atas nama,tiada istilah lebih baik berbanding ahli-ahli kumpulan,dan aku juga mengharapkan pandangan dan pengalaman mereka lagi.

Soutul Fateh ; Ketika Cinta Bertasbih,Kelab Damai dengan kerjasama kerohanian Dpp BSN

masalah bermula pada awal sem dimana pemain utama alat muzik 'darbuka' tiada pengganti. pemain utama sem lepas merupakan pelajar senior sem terakhir di uum. dalam benak kepala terasa ingin bubarkan terus group ini, memang masa itu Allah sahaja yang tahu, hati terus mengharap kepada Allah.


program Muhammadku ; Anjuran Kelab Sahabat Masjid Imam Syafie(SEMIAS) Bukit Kachi


Allahu Rabbi, Maha Suci Allah yang sukakan hambanya melakukan kebaikan dan memandang hati hamba-hambanya yang penuh pengharapan, Allah telah menghantarkan seorang student yang berasal dari negeri dibawah bayu, (sabah laa,negeri mana lagi,huhu) yang merupakan antara ahli kumpulan qasidah di Sabah yang bernama "Soutul Syahidi" dibawah pimpinan Abi Syahidi(pernah jumpa sewaktu perkahwinan beliau di jerantut pahang)..

Program Mahasiswa vs Stress bersama Imam Muda Nazrul anjuran Dpp TM

kemasukan sahabat junior, Ahmad Bashir dalam Soutul Fateh menambahkan ilmu dalam qasidah,pengalaman dan idea dikongsi bagi membawa hiburan berbentuk qasidah ini kenali umum khususnya di UUM. jemputan beberapa jemputan diterima dapat dipenuhi dan adakalanya terpaksa ditolak atas sebab-sebab tertentu. tiada sebab kami untuk meletakkan harga persembahan kami sebagai syarat,.kami akui yang kami masih belajar dan bukanlah dapat memberi persembahan yang terbaik. hadiah dan saguhati kami insyaAllah kami terima seadanya.



jemputan Pusat Islam UUM dengan kerjasama TV Al-Hijrah bagi program Dikir Zikir

p/s ; setelah diteliti,menerima nasihat beberapa sahabat serta diambil pandangan, keputusan sebelum ini iaitu tidak menerima jemputan bagi majlis bebentuk jamuan,insyaAllah keputusan itu ditarik balik dan bermula semestar hadapan akan menerima jemputan berbentuk jamuan atas sebab-sebab tertentu.


ROAD2KP bersama Soutul Fateh senior dan junior kat Kuala Perlis

''qasidah,sebuah hiburan berbentuk islamik daripada syair-syair ulama terdahulu,terkandungnya sirah Rasulullah,memuji Rasulullah seperti mana Allah memuji Rasul,berselawat kepada Baginda s.a.w, sebagai wasilah kepada mahabbah kepada Allah melalui mahabbah kepada Rasulullah.''

No comments:

Post a Comment